علائم و دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو

با وجود آنکه امروزه بخش قابل توجهی از خودروها مجهز به گیربکس اتوماتیک شده اند اما در مقابل هنوز تعداد زیادی از خودروها نیز از گیربکس دستی استفاده می کنند. در چنین خودروهایی عملکرد صحیح مجموعه کلاچ به نوع استفاده راننده بستگی دارد

 

در واقع صفحه کلاچ یک خودرو گیربکس دستی اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد می تواند عمر طولانی تری نسبت به مدل های اتوماتیک داشته باشد.

خرابی صفحه کلاچ خودرو

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو
خرابی صفحه کلاچ در واقع بیشتر به دلیل اشتباهاتی است که به دلیل تکرار مداوم به یک عادت غلط در رانندگی تبدیل شده است. این عوامل به شرح زیر هستند:

استفاده مداوم از کلاچ
استفاده بی مورد و مداوم از کلاچ خودرو از جمله عادت های غلط در رانندگی است که معمولا غیر عمدی انجام می شود. در واقع بسیاری از رانندگان حتی تصور هم نمی کنند که اشتباهی در کلاچ گیری مرتکب شده اند. بهتر است بدانید تا زمانی که پدال کلاچ را زیر پای خود فشار می دهید در حقیقت از آن استفاده می کنید. رها نکردن کلاچ به ویژه در ترافیک باعث استهلاک آن می شود. از این رو، پس از تعویض دنده پای خود را به طور کامل از روی کلاچ بردارید.

توقف خودرو در سربالایی با کمک کلاچ
بسیاری از رانندگان عادت دارند در سر بالایی ها برای استفاده کمک تر از لنت های ترمز از پدال کلاچ برای توقف خودرو استفاده کنند. این کار اگرچه در ظاهر طول عمر ترمز شما را بیشتر می کند اما در واقع به صفحه کلاچ خودرو فشار زیادی می آورد و باعث ایجاد آسیب های شدید در آن می شود.

خرابی صفحه کلاچ خودرو

تعویض نادرست دنده
تعویض دنده بدون کلاچ یا کامل نکردن تعویض دنده پیش از برداشتن پا از روی کلاچ نیز یکی دیگر از دلایل خرابی صفحه کلاچ خودروی شماست. این کار باعث گرفتگی و کج شدن دیسک و صفحه و ایجاد گرما و فرسودگی قطعات صفحه کلاچ می شود. توصیه می کنیم تا هنگامی که دنده به طور کامل جا نرفته است پای خود را از روی پدال کلاچ برندارید.

افزون بر موارد فوق، درگیر بودن کلاچ در هنگام رانندگی نیز موجب کاهش عمر مفید صفحه کلاچ خواهد شد. در واقع بسیاری از رانندگان مبتدی عادت دارند در حین حرکت حتی در سرعت های بالا نیز پای خود را روی پدال کلاچ فشار دهند تا در مواقع ضروری بتوانند زودتر آن را بفشارند. در حقیقت این کار به نوعی به آنها اطمینان و احساس تسلط بیشتری به خودرو می دهد. اگرچه این فشار اگرچه اندک است اما به مرور زمان عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد.

دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو
سوزاندن صفحه کلاچ
هرچند سوزاندن صفحه اتفاق نادری است که برای کمتر خودرویی ممکن است اتفاق بیافتد اما دلایل مشهود و آشنایی دارد. وزن بالای سرنشینان خودرو یا حمل بارهای سنگین با آن از جمله دلایل سوختن صفحه کلاچ است. باید دقت کنید که در هنگام حمل اجسام سنگین با خودرو سواری خود به آرامی دنده را تعویض کنید.

همچنین تیک آف زدن یا حرکت لاستیک های خودرو در حالت درجا نیز اگرچه هیجان زیادی به شما القا می کند اما می تواند صفحه کلاچ تحت فشار زیادی قرار دهد. این عمل هر قدر هم ماهرانه انجام شود از فشاری که به صفحه کلاچ وارد می سازد نمی کاهد.

علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو
اگر خودروی شما در سربالایی نیروی زیادی از دست می دهد و توان بالا رفتن را ندارد صفحه کلاچ شما نیاز به تعویض دارد.

در حالت سکون خودرو را در دنده دو قرار دهید و با فشار دادن پدال گاز شروع به حرکت کنید. اگر خودروی شما خاموش نشد و به حرکت ادامه داد یعنی دیسک و صفحه آن خراب شده و باید تعویض شود. در مقابل اگر خودرو خاموش شود به معنای سالم بودن صفحه کلاچ ماشین شماست.

همچنین می توانید خودروی خود را در هنگام حرکت با سرعت 20 کیلومتر روی دنده چهار دهید و پدال گاز را فشار دهید. اگر موتور خودرو صدا افتاد و خودروی شما شتاب ناگهانی نگرفت صفحه کلاچ آن سالم است. در غیر این صورت اگر ماشین پرش داشت و به شکلی ناگهانی شتاب گرفت نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ دارد.

افزون بر این، سخت جا رفتن دنده 1 و دنده عقب نیز یکی دیگر از علائم خرابی صفحه کلاچ است. دقت کنید که اگر تمامی دنده های خودرو به سختی جا می رود احتمالا روغن گیربکس آن تمام شده است.