نگاهی به تاریخچه سپر خودرو

سپر خودرو قدمتی بیش از یک قرن دارد. در سال 1901 میلادی یعنی 16 سال پس از ساختن نخستین خودرو مجهز به موتور درون سوز، مهندس و طراح خودرویی به نام فردریک سیمز برای حفاظت از قسمت جلوی اتومبیل خود اولین سپر خودرو در دنیا را طراحی کرد. 

البته طراحی این سپر چندان سخت هم نبود چرا که نخستین سپر دنیا در واقع یک تکه آهن بود که در اثر برخورد خودروی فردریک به موانع به جلوی اتومبیل او چسبیده بود. بهرحال او متوجه شد که وجود همین تکه آهن مانع از آسیب زیاد به اتومبیلش شده و تصمیم گرفت تا برای اولین بار یک صفحه آهنی را در جلوی ماشین خود نصب کند.

سپر یکی از جمله لوازم یدکی خودرو است که اگر تصادف نکنید معمولا طول عمری به اندازه بدنه خودروی شما خواهد داشت. نخستین سپر خودروها از جنس آهن و سرب ساخته می شدند. حفاظت از بدنه خودرو تنها فایده این نوع سپرها محسوب می شد چراکه سپرهای فلزی مراحل ساخت سخت تر، طول عمر کمتر (به دلیل زنگ زدگی) و وزن زیادتری داشتند و فشار زیادی به جلوبندی خودروها وارد می کردند.

افزون بر موارد فوق، سپرهای فلزی در هنگام تصادف نیز آسیب های زیادی به عابران پیاده و سایر خودروها وارد می کردند و در بی شمار موارد عامل اصلی مرگ و میر عابرین پیاده بودند. از این رو، رفته رفته سپرهای پلاستیک فلز و پس از آن سپرهای تمام پلاستیک جایگزین مدل های پیشین شدند. البته سپرهای پلاستیکی هم خالی از ایراد نبودند. این سپرها برخلاف سپرهای فلزی بیش از اندازه انعطاف پذیر بودند و در برابر ضربات آسیب شدیدی می دیدند. بنابراین این سپرها هم نمی تواستند حفاظت چندانی از خودرو داشته باشند.

مشکلات متعدد سپر خودرو از یک سو و توجه به مسئله زیبایی خودرو از سوی دیگر موجب شد تا پای تکنولوژی و علوم جدید به طراحی سپر باز شود. امروزه سپر خودروها باید به لحاظ اصول آیرودینامیک از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

سپرهای امروزی از چه جنسی هستند؟
امروزه سپر خودرو از ترکیب آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن ساخته می شود. این ترکیب سبب می شود تا سپر ضمن برخورداری از وزن کم و مقاومت در برابر آب و آفتاب، از انعطاف و استحکام بالایی در مقابل ضربات برخوردار باشد. در حال حاضر، سپر خودرو عمدتا از سه بخش کلی به نام های پیشانی یا پوسته، تیر عرضی یا دیاق و قسمت جاذب یا ضربه گیر ساخته شده است.

افزون بر موارد فوق ممکن است سازندگان خودرو از تجهیزات دیگری نیز در ساخت سپر خودرو استفاده کنند. برای مثال در برخی خودروها از سنسورهای ضربه گیر برای تشخیص فاصله با موانع جلو و عقب برای جلوگیری از آسیب خودرو استفاده می شود. همچنین برخی کمپانی ها از کیسه هوای خارجی در سپر محصولات خود استفاده می کنند. این کیسه های هوا در هنگام برخورد باز شده و موجب ایجاد یک فاصله ایمن میان خودرو و اجسام و افراد مقابل می شود.

سپر خودرو حافظه دار!
یکی از نتایج مثبت تکنولوژی در حوزه سپرسازی ظهور نوع جدیدی به نام سپر حافظه دار است که چند سالی است استفاده از آن در کمپانی های مختلف رونق گرفته است. سپرهای حافظه دار از انعطاف زیادی برخوردارند و در صورت برخورد با اجسام سخت فرو می روند اما با گرم شدن دوباره به حالت اولیه باز می گردند.

سپر خودرو حافظه دار

سپرهای حافظه دار معمولا از آلیاژهای فلزی حافظه دار ساخته می شوند که در تولید این آلیاژها از فناوری نانو کمک گرفته شده است.