نگاهی به راز و رمز طراحی جلوپنجره در صنعت خودروسازی

مشخصه اصلی طراحی ظاهری خودرو از دید طراحان صنعتی و بخصوص عموم مردم برای ظاهر مفهومی یک محصول به عنوان نقطه عطف، چراغ ها هستند.

اما باید بدانید که چه با دقت هرچه تمام تر و کاملا آگاهانه، و چه در ناخودآگاه ذهنتان، جلوپنجره ها تاثیر بعضا بیشتری از چراغ ها در رساندن منظور و حس مورد توجه طراحان ایفا می کنند. جدا از میزان هماهنگی، پیوستگی و ایفای نقش تکمیلی و ارتباط دهنده مابین چراغ ها، جلوپنجره، مستقلا نیز اهمیت قابل توجهی دارد.

فراموش نکنید که متمرکز ترین و برجسته ترین نقطه ظاهر نمای روبه رویی یک خودرو جلوپنجره آن است. البته واضح است که به زودی اهمیت این مسئله برای همه روشن خواهد شد. چرا که هرچه پیشتر می رویم، در طراحی جدید و جدیدتر خودروها، شاهدیم که سپرها به شکل مستتر و فنی تر درمی آیند و تلاش می شود که فرم ظاهری سپر ها خیلی به چشم نیاید تا بتوان از ذره ذره ی فضای با اهمیت جلو خودرو استفاده کرد.

ازین به بعد در خیابان که بودید، حتی اگر پیشتر نیز دقت لازم را کرده اید، باری دیگر محصولات داخلی کشورمان را فراموش کنید و با نهایت تمرکز، به تماشای جلوپنجره خودروهای خارجی بنشینید. ببینید که ارتباطی بین مدل های مختلف یک برند در جلوپنجره ها پیدا می کنید؟

در ادامه با هم مروری خواهیم داشت بر مدل های کمی خاص تر در این زمینه و به نوبه ی خود، از بعضی از خودروسازان پیشتاز در این عرصه که اهمیت موضوع مذکور را کمی زودتر از باقی کشف کرده اند تمجید خواهیم کرد.

جوان تر ها

شاید در آینده نه چندان دور، کره ای ها مانند آنچه در جام جهانی فوتبال گذشت، در عرصه خودرو نیز قاطعانه آلمانی ها را از میدان به در کنند. هرچند تا آن روز فاصله زیادی داریم، اما کره ای ها قدم های اولیه خوبی در ایجاد ارتباط بین محصولات مختلف خود برداشته اند که باید دید در دمیدن یک روح جدید به خودروهای خود و ایجاد یک مبانی اصیل طراحی مفهومی در آینده چه خواهند کرد.

تیم خودروسازی کیا موتورز نسبت به سایر هموطنانش برای ایجاد یک هماهنگی معقول در جلوپنجره ی محصولاتش، بسیار موفق تر عمل کرده و کاملا واضح است که برنامه های حساب شده ای برای آینده خودروهایش دارد. کیا به نمایندگی از صنعت خودروسازی کره، مانور زیادی روی جلوپنجره در چند سال اخیر داده است. کافی است به نمای روبه رویی خودروهای مختلف آن که در کشورمان نیز فراوان اند، اندکی توجه کنید، متوجه خواهید شد که در اکثر مدل ها، از اسپورتیج و اپتیما گرفته، تا سراتو و ریو، لوگوی کیا به بالای گریل منتقل شده تا هرچه بیشتر جلوپنجره خود را به نمایش بگذارند.

اینکه چقدر از نظر مقصود نهایی، یعنی زیبایی، نسبت به اروپایی ها، موفق بوده اند را به خودتان می سپاریم، اما تاکید بر روی جلوپنجره حتی با اولویتی بیشتر از سایر ارکان ظاهری، برای ایجاد کانسپت طراحی یک برند، امری شجاعانه و مستحق تحسین و احترام است.

کهن الگوها
قدیمی ترین خودروسازانی که از گذشته، جلوپنجره های زیبایی داشته اند، به غیر از چند تن از آلمانی ها، بیشتر آمریکایی محسوب می شوند. آمریکایی ها معمولا گریل های حجیم و با اغراقی داشته اند. اجازه دهید از یک نام بزرگ که چندی پیش برای همیشه از صنعت خودرو خداحافظی کرد شروع کنیم: کرایسلر.مانند خیلی دیگر از ابعاد زندگی در کشورمان، سهم ما تنها دیدن است و تماشا. واقعیت این است که گاهی چاره ای نداریم که از همین فرصت اندک، استفاده کنیم و از دیدن آثار مصنوع ساخت بشر، لذت ببریم. در هر صورت هرچقدر راندن این آمریکایی، امر خوشایندی باشد، تماشای آن نیز خالی از لطف نیست.

هم جلوپنجره های مات و مشکی کرایسلر زیباست و هم فرم معروف تر آن، با طراحی استیل براق. کرایسلر ها گریل هایی با طرح خطوط کاملا افقی و یا تماما عمودی، مشبک، زنجیری، ضربدری و غیره دارند که به دلیل گسترده بودن مدل ها، باقی را به خودتان می سپاریم. در خودروهای آمریکایی، جلو پنجره بعضی از برند ها، در چند مدل خاص مرتفع می شود. مانند دوج، با چارجر دهه هفتادش.